Закони бувають різні –– добрі та погані, своєчасні та запізнілі, євроінтеграційні та протекціоністські, але вони не мають бути глупими та небезпечними. Старе гасло «хто не з нами, той проти нас» перетворилося на «хто не підтримує, той за корупцію». Але за гаслами політиків завжди приходять наслідки для економіки, бізнесу, людей.
З набранням чинності 10 жовтня 2022 Закону України «Про гарантування речових прав на об’єкти нерухомого майна, які будуть споруджені в майбутньому» (№2518), починаючи з 10 листопада 2022 року всі майбутні об’єкти житлової нерухомості (МОН) мають пройти обов’язкову державну реєстрацію спеціального майнового права і тільки після такої реєстрації можуть починати залучати кошти для фінансування будівництва.
Станом на 21 березня 2023 року, через 131 день від очікуваного «старту» запуску реєстрації МОН, а точніше, приведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно у відповідність до змін, передбачених Законом №2518, вчинення реєстраційних дій щодо спеціального майнового права на об’єкт незавершеного будівництва, майбутній об’єкт нерухомості, обтяжень такого права тощо, – неможливе.
Не можуть знайти свого відображення і особливості проведення реєстраційних дій щодо СМП у ДРРП та перелік відомостей про об’єкти будівництва у таких Постановах Кабміну як:
- Порядок ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно,
- Порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень,
- Порядок надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженими Постановою КМУ.
Що ж змінилося на практиці? Тепер забудовник, який хоче залучати кошти на будівництво, повинен обов’язково зареєструвати кожну квартиру у спеціальному реєстрі Міністерства юстиції як спеціальний об’єкт майнового права. Можливо, автори Закону справді прагнули уникнути подвійних, потрійних продажів та вивести з ринку всіх тих, хто працює сірим чи чорним способом. Проте в результаті страждають ВСІ: і забудовники через неможливість обігу коштів у будівництві, і інвестори, які хочуть і готові фінансувати будівництво. В результаті з 10 листопада 2022 руку нові житлові об’єкти не закладаються.
Чому красива законотворча історія, спрямована начебто проти «поганих» забудовників і покликана захистити інвесторів, вже четвертий місяць паралізує появу нового будівництва?
Законодавці передбачили місяць на «доопрацювання» реєстру майнових прав. В звичайні часи, а тим паче в умовах війни, об’єднати та настроїти взаємодію різних (як за змістом, так і за формою) баз даних за визначений проміжок часу нереально. Можливо, це засмутило авторів Закону, але не зупинило.
Державні органи та профільні міністерства розуміють неприпустимість такої ситуації і на словах зізнаються, що намагаються зробити все можливе, щоб цей реєстр запрацював, але «в строки, передбачені законом, це – нереально». Цікаво, чи влаштовує ініціаторів – авторів Закону та будівельний комітет Верховної Ради непрацюючий Закон і шокуючий результат так званої «будівельної реформи»?
Асоціація з управління фінансами та інвестиціями (FIMA) неодноразово зверталася до державних органів, яких стосується це питання та які можуть вплинути на вирішення проблеми з реєстрацією СПМ у ДРРП. Листування займає багато часу та сил, йде місяцями, проте важливо інше – тимчасових рішень, які розблокують будівництво житла, не буде. На сьогодні єдина відповідь – доопрацювання реєстру з можливістю реєструвати СПМ очікується в травні. Якщо в травні не з’явиться, очікуємо далі.
Нижче ми наводимо листування з держорганами та листи без відповіді. Як кажуть, стукали в усі двері та й неодноразово.
Комітет будівництва Верховної Ради
Фінансовий комітет Верховної Ради