Асоціація з управління фінансами та інвестиціями (FIMA) – професійне об’єднання управителів фондів фінансування будівництва, хоче звернути увагу на принципову відмінність законодавчого регулювання банку «Аркада», як управителя ФФБ, від решти учасників цього ринку.
В 2000 році Верховна Рада прийняла Закон України «Про проведення експерименту в житловому будівництві на базі холдингової компанії «Київміськбуд», фактично наділивши банк «Аркада» персональним Законом та особливим регулюванням.
Закон, який у більшості своїй присвячений навіть не питанням будівництва, а скоріше питанням створення пенсійних фондів банківського управління пайового типу, фактично вивів банк «Аркада» з-під нагляду та контролю регуляторів класичних фінансових компаній-управителів ФФБ та ФОН – спочатку Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (Нацкомфінпослуг), а зараз Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (НКЦПФР). ФФБ «Аркади» не був юридичною особою і не мав ліцензії управителя. По суті це були рахунки у банку, якими керував банк «Аркада».
Тому сьогодні для членів FIMA, які представляють цілий сегмент фінансового ринку, було надзвичайно важливим усвідомлення представниками Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики, Національного Банку, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб та НКЦПФР того, що банк «Аркада» був винятком на ринку управителів. І що решта управителів ФФБ працюють виключно за профільним законодавством. А це – низка законів про фінансовий, а відтепер і фондовий ринок, Закон України «Про фінансово-кредитні механізми і управління майном при будівництві житла та операціях з нерухомістю», постанови Кабінету Міністрів, розпорядження Нацкомфінуслуг, а з 1 липня – НКЦПФР.
Нашим управителям небайдуже, коли хтось порушує їхній професійний імідж, створює соціальне напруження та попирає дієвий державний нагляд.
Саме тому FIMA і надалі буде плідно співпрацювати з усіма органами державної влади, усіляко підтримувати як зусилля ФГВФО, направлені на вирішення ситуації з банком «Аркада», так і бажання НКЦПФР не лише успадкувати нагляд за компаніями-управителями ФФБ, а й створити сприятливі умови для їх розвитку та забезпечити дієвий захист інвестицій в будівництво.
Що стосується ФФБ банку «Аркада», то тепер, на нашу думку, його довірителям потрібен інший управитель, який візьме на себе управління коштами, пошук фінансових ресурсів та добудову незавершених об’єктів.
Зокрема, в нашій професійній спільноті управителів ФФБ вже є приклади, коли проблеми ФФБ банку, який був визнаний неплатоспроможним, перебирали на себе небанківські управителі ФФБ і завершували будівництво. Проте, вважаємо, що подібні «експерименти» потребують дуже ретельного контролю як зі сторони державних органів регулювання, так і місцевої влади.