19 жовтня під час чергового засідання Міжвідомчої робочої групи з питань сприяння постраждалим інвесторам в добудові об’єктів незавершеного житлового будівництва учасники групи обговорювали шляхи вирішення цих питань та можливого сприяння постраждалим інвесторам.
Генеральний директор FIMA Вікторія Волковська звернулась до учасників МРГ з проханням звернути увагу на те, що розробка нової та доопрацювання існуючої нормативно-правової бази, яка вирішить питання недобудов, є вкрай необхідною. Проте питання банку «Аркада» закони, які будуть працювати в подальшому, нажаль, не вирішують.
Саме тому В. Волковська запропонувала розглянути проект алгоритму дій, складений фахівцями Асоціації FIMA, щодо завершення будівництва житлових об’єктів, що фінансувалися через фонди фінансування будівництва банку «Аркада», з урахуванням діючого законодавства та реальної ситуації:
- Звернення до суду щодо заміни управителя.
- Після набрання законної сили рішення суду щодо заміни управителя, визначення управителем забудовника(-ів) або прийняття на себе функцій забудовника*.
* відповідно аудиту та фінансових розрахунків, управитель може укласти договори з декількома забудовниками. Також законодавство передбачає, що функцію забудовника управитель може прийняти на себе (стаття 10 ЗУ Про фінансово-кредитні механізми).
- Проведення управителем разом із забудовником аудиту об’єктів будівництва з метою визначення розміру необхідного фінансування для добудови об’єктів.
- Визначення управителем разом із забудовником джерел фінансування для продовження будівництва**.
** У випадку «Аркади» управитель може прийняти рішення про декілька джерел фінансування об’єктів.
- Вирішення управителем разом із забудовником(-ами) питань, пов’язаних з подовженням строків оренди на земельні ділянки.
- Переоформлення забудовником (-ами) дозвільної документації.
- Відновлення будівництва.
«Необхідно взяти до уваги те, що ніякий контроль за управителем з боку НКЦПФР не допоможе забудовнику вирішити питання, пов’язані з орендою земельних ділянок та дозволами на будівництво. В той же час жоден забудовник без підтримки Київради не зможе добудувати ці недобудови. Якщо КМБ береться добудувати «Аркаду», йому необхідна підтримка усіх учасників процесу», – зазначила В. Волковська.
Окрім того, на її думку, цьому складному, багатокроковому процесу потрібна координація, і здійснювати її може Кабінет Міністрів.
«Для врегулювання питань, пов’язаних із банком «Аркада», бажано утворити окрему групу, до складу якої увійдуть представники: КМУ, НКЦПФР, Київради, а також новопризначений управитель та представники забудовника (-ів), які будуть приймати спільні рішення», – додала гендиректор FIMA.
В. Волковська ще раз підкреслила, що оновлення законодавства та внесення змін та доповнень до існуючих законів вкрай потрібно. І також необхідно розробити Правила контролю за будівництвом.
Так, Законом про фінансово-кредитні механізми визначено контроль за управителем, проте відсутній контроль за забудовником.
«Нагляд за діяльністю забудовників здійснюють місцеві державні адміністрації та виконавчі органи сільських, селищних, міських рад у межах повноважень, визначених законом», – процитувала Закон В. Волковська. Проте зауважила, що жодним законом не визначаються а ні правила, а ні повноваження місцевих органів влади щодо здійснення нагляду за діяльністю забудовників.