Об’єднання учасників фінансового ринку (ОУФР) пропонує ініціювати і підтримати рішення про повернення законопроекту «Про фінансові послуги та фінансових компаніях» (№ 5065) на доопрацювання. Відповідна позиція виражена в листі, направленому ОУФР в апарат Верховної Ради і парламентський комітет з питань фінансів, податкової і митної діяльності.
На думку учасників об’єднання, запропоновані законопроектом норми регулювання взаємовідносин між учасниками ринків фінансових послуг носять виключно точковий і редакційний характер. Зокрема, мова йде про норми, що стосуються захисту прав і законних інтересів клієнтів (споживачів), в частині надання повної та комплексної інформації про діяльність компаній, вимоги до договорів, поширенню інформації та ін.; залучення постачальниками фінансових послуг засобів і встановлення відповідних обмежень, зовнішнього аудиту, саморегулювання на ринках фінансових послуг тощо.
Автори листа зазначають, що ключова відмінність законопроекту від чинного закону «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» полягає у наділенні Нацбанку безмежними дискреційними повноваженнями в сфері регулювання та нагляду на ринках фінпослуг.
«Оскільки в більшості положень законопроект містить декларативні норми з посиланням на регулювання за допомогою нормативно-правових актів регулятора, він фактично наділяє НБУ повноваженнями Верховної Ради», – наголошується в листі.
Крім того, на думку його авторів, законопроект № 5065 не містить норм, що стосуються порядку розробки, розгляду та прийняття нормативно-правових актів НБУ, які з 2014 року не узгоджуються з Антимонопольним комітетом, Державною регуляторної службою, не реєструються Мін’юстом, а контроль за їх виконанням покладено на сам Нацбанк. «В результаті НБУ має право самостійно встановлювати і змінювати правила, контролювати їх виконання і застосовувати заходи впливу, що суперечить загальним принципам розподілу повноважень і встановлення на рівні законів правових засад і гарантій підприємництва, правил конкуренції», – наголошується в зверненні.
Крім того, серйозну стурбованість у членів ОУФР викликають норми законопроекту, які передбачають перетворення кредитного реєстру НБУ в державне монопольне бюро кредитних історій шляхом встановлення для нього привілейованих умов діяльності.
«Дана норма не узгоджується з законом «Про захист економічної конкуренції», положенням Угоди про асоціацію між Україною та ЄС і може привести до знищення індустрії бюро кредитних історій, яка на таких умовах не зможе конкурувати з НБУ», – йдеться в листі.
Крім того, як зазначають його автори, законопроект не передбачає жодних механізмів досудового захисту інтересів учасників фінансових ринків – як постачальників, так і споживачів фінансових послуг, зокрема, можливості оскаржити дії регулятора в досудовому порядку, використовувати апеляційні процедури, можливість не допустити вступу в силу нормативних актів регулятора без держреєстрації в Мін’юсті та ін. І хоча учасники ринків фінпослуг можуть оскаржити рішення НБУ в судовому порядку, відповідно до ч. 2 ст. 74 закону «Про Національний банк України», таке оскарження рішення, акта або дії НБУ не зупиняє їх виконання, фактично позбавляючи суд права прийняти такий захід забезпечення адміністративного позову як призупинення дії рішення НБУ. Все це не дозволяє досягти балансу інтересів між державою і учасниками ринків фінансових послуг, відзначають в ОУФР.