2 жовтня у Міністерстві розвитку громад та територій України відбулося чергове засідання Міжвідомчої робочої групи під головуванням першого заступника міністра Василя Лозинського, на якому розглядали питання врегулювання добудови проблемних об’єктів житлового будівництва.
Під час засідання В. Левицький презентував нариси нового законопроєкту про забудову проблемних обєктів житлового будівництва.
Він зазначив, що, за підрахунками Мінрегіону, на сьогоднішній день в Україні налічується більше 200 об’єктів, які визнані як недобудови. При чому мова йде не про довгобуди, а саме про об’єкти, на яких будівництво взагалі зупинене.
Враховуючи це, що пропонує законопроєкт:
1. Створити на рівні закону комісії з проблемних об’єктів житлового будівництва.
2. Сформувати перелік усіх недобудов.
3. Провести технічне обстеження недобудованих об’єктів.
Правда, тут у учасників засіданні одразу виникли питання: хто і за які кошти має проводити технічне обстеження недобудов та за чий рахунок, у разі прийняття рішення про знесення проблемного об’єкту, будуть здійснюватися ці роботи? Адже учасники засідання, які мають досвід будівництва чи, навіть інвестування в недобудови, добре розуміють, наскільки багато коштів на це потрібно.
Відповідаючи на ці питання В. Левицький зазначив, что законопроєкт передбачає знесення об’єктів як за кошти, виділені з місцевих бюджетів, так і за кошти з державного бюджету.
Зокрема автори проєкту пропонують передавати земельну ділянку під недобудовою іншому забудовнику для того, щоб він змінив інвестиційний проєкт і використав її для будівництва нового, реального об’єкту.
Також законопроєкт передбачає можливість виплати компенсацій постраждалим інвесторам за рахунок реалізації зміненого інвестиційного проєкту.
Крім того, автори законопроєкту пропонують виписати в документі процедуру проведення конкурсу на нового замовника та забудовника об’єкта.
У свою чергу, генеральний директор FIMA Вікторія Волковська, яка прийняла участь у засіданні Міжвідомчої робочої групи, зауважила, що законопроєкт, представлений В. Левицьким, – це дійсно потреба сьогодення. І над ним потрібно працювати надалі. Але паралельно також необхідно працювати над законопроєктом народного депутата Олени Шуляк «Про захист інвестицій в житлову нерухомість та шляхи вирішення проблем постраждалих інвесторів», а також вносити зміни до діючого Закону про фінансово-кредитні механізми і управління майном при будівництві житла та операціях з нерухомістю». Тому що, коли нові закони будуть прийняті, вони будуть працювати у майбутньому. А сьогодні потрібно переглянути та доповнити хоча б ту базу, яка вже наявна.
При цьому В. Волковська наголосила, що в Україні потрібно розробити правила контролю забудовників.
І це питання серед учасників засіданні викликало жваву дискусію. А саме, їх хвилювало, хто саме має контролювати забудовника: замовник, власник землі, органи місцевого самоврядування чи ГАСК.
При цьому учасники зустрічі прийшли до єдиного висновку, що сьогодні забудовники жодним чином не контролюються з боку державних органів нагляду. Натомість, управителі ФФБ контролюються безпосередньо своїм органом регулювання – НКЦПФР.
Враховуючи це, учасники наради підтримали позицію FIMA, що управителі ФФБ більше ніж хто інший дійсно контролюють забудовників в тому ключі, який вони принаймні мають.