Відбулося засідання підкомітету з питань ринку капіталів Комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики, на якому розглянули законопроект № 4684.
FIMA хоче подякувати голові підкомітету Андрію Ніколаєнко за активну дискусію та надану можливість виступити під час засідання учасникам фінансового ринку.
Серед інших, свої зауваження та пропозиції до законопроекту № 4684 висловила і генеральний директор FIMA Вікторія Волковська.
Так, вона звернула увагу учасників засідання, що законопроект передбачає санкції по відношенню до компаній за 70 правопорушень, хоча директиви рекомендують застосовувати штрафні санкції за 14 правопорушень на ринку капіталу, і стосуються вони, насамперед, інсайдерської інформації та маніпуляцій на ринку.
У якості прикладу вона навела такі штрафи як, наприклад, «за несвоєчасну подачу звітності», причини якої можуть бути різні. «Не треба далеко ходити, ринок все ще не може подати звіт в форматі XBRL. Тільки не з причини, що це не може зробити ринок, а через те, що «приймач» так і не працює», – зауважила В. Волковська.
Що стосується Євро директив, то вона нагадала, що сьогодні на сайті Верховної Ради опубліковано тільки три Директиви, які мають офіційний переклад, і чотири Директиви, переклад яких очікується в цьому році. А з маніпуляціями перекладу з англійської мови, яка має іншу семантику побудови речень, фінансовий ринок вже стикався.
Також гендиректор FIMA нагадала, що в Комітеті не раз обговорювали те, що Євро директиви мають статус не законів, а рекомендацій, якими користуються для розробки законодавства. І що багато країн Євросоюзу, його асоційовані члени, спираючись на Євро директиви, розробляють саме свої закони, з урахуванням реалій економіки і національного законодавства.
Також В. Волковська звернула увагу, що, у разі прийняття законопроекту, НКЦПФР фактично отримає функції органів досудового розслідування. Хоча, Кримінальний процесуальний Кодекс визначає вичерпний перелік цих органів.
«Запропоновані законопроектом № 4684 права Комісії – це слідчі дії, ідентичні правам органів досудового слідства. Але Кримінальний процесуальний Кодекс містить вичерпний перелік органів досудового розслідування: Національна поліція; органи безпеки; органи, що здійснюють контроль за дотриманням податкового законодавства; Державне бюро розслідувань; Національне антикорупційне бюро. І Комісії в цьому переліку немає», – підкреслила гендиректор FIMA.
Чималу кількість нарікань законопроект викликав і в інших асоціацій та об’єднань фондового ринку: Української Асоціації Інвестиційного Бізнесу (УАІБ), Національної асоціації недержавних пенсійних фондів та адміністраторів недержавних пенсійних фондів (НАПФА), Асоціації «Українські Фондові Торговці» (АУФТ), Професійної Асоціації учасників Ринків капіталу та деривативів (ПАРД), Громадської спілки «Українське об’єднання ринків капіталу» (UCMA). Разом з FIMA вони ще в березні надіслали Листа до Комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики, у якому просили ініціювати докорінний перегляд законопроектів № 4684, № 4685, № 4686, № 4687 та їх належне обговорення з учасниками ринку та експертами до прийняття його у першому читанні.
Представники ринку вважають, що усі ці запропоновані законотворчі новації є занадто амбітними і несвоєчасними, і вкотре до реформи ринку не залучалися самі його учасники.
«Поспіх у підготовці та можливе «прискорене» прийняття законопроектів не тільки не сприятиме розвитку ринку, але й приведе до його подальшої деградації чи навіть остаточного зникнення всіх сегментів ринку, відмінних від обігу держоблігацій», – відмічається у листі Асоціацій.
Порівняльна таблиця до проекту Закону України «Про Національну комісію з цінних паперів та бірж» (Завантажити)