Звіт про діяльність Асоціації FIMA у 2023 році
Попри війну життя Асоціації з управління фінансами та інвестиціями у 2023 році було насиченим подіями у професійній сфері.
Так, протягом минулого року ми працювали із законодавчими, підзаконними актами, постійно моніторили зміни до них, надавали поради та консультації членам Асоціації (близько 300!! індивідуальних консультацій), допомагали в складанні листів, повідомлень, проектів статутів та інших документів, необхідних для надання Регулятору. Ми постійно комунікували з Комісією, посадовцями різних державних органів, з комітетами ВР, безпосередньо з народними депутатами по різним професійним питання, особливо по питанням щодо внесення змін до чинних нормативно-правових актів та тих, що лише розробляються. Ми надавали свої зауваження та пропозиції, ініціювали та брали участь у різних робочих зустрічах та обговореннях.
Станом на 1 січня 2023 року Асоціація налічувала 34 компанії, станом на 1 січня 2024 року – 30 компаній.
Чимало об’єктів, будівництво яких було розпочато до війни та фінансувалось через ФФБ, в минулому році було здано в експлуатацію, а 4 компанії-управителя (12% від загальної кількості) «відмовились» або втратили свої ліцензій та припинили діяльність а ринку капіталів.
Сьогодні, на дату проведення цих Зборів, Асоціація об’єднує усього 27 компаній-управителів ФФБ, які загалом здійснюють управління 280-ма фондами.
Нажаль, в Асоціації так і не з’явилося жодного управителя ФОН, як не побільшало і управителів ФФБ серед банків. Саме цього очікував не тільки ринок, а й законодавці та державні органи, враховуючи те, що більшість висунутих вимог є можливими для виконання такими великими фінансовими компаніями як банки і є надзвичайно складними для виконання іншими, небанківськими фінансовими установами.
Незважаючи на невелику чисельність Асоціації, протягом усього 2023 року ми продовжували започатковану у 2022 році «професійну традицію» майже щосереди проводити зуми, які з часом оформилися у інформаційно-консультаційні щотижневі заходи FIMA.
У 2023 року ми проведи 38 зумів, тобто, з боку FIMA було підготовлено та проведено для своїх членів 38 консультаційно-інформаційних онлайн- заходів, до яких залучалися співробітники Комісії, МінВідновлення, Мінюсту. І, дякувати їм, усі представники державних органів не тільки одразу відгукувалися на наші запрошення, а й максимально повно і професійно консультували, надавали роз’яснення та поради.
Серед найважливіших питань 2023 року, яким ми всі разом переймалися, було впровадження в життя положень Закону Про гарантування речових прав на об’єкти нерухомого майна, які будуть споруджені в майбутньому №2518.
Цю тему сміливо можна назвати «хітом сезону».
Так, активно обговорювалась та за нашої посильної участі опрацьовувалася державна реєстрація обтяження речових прав та реєстрація спеціального майнового права, обов’язки управителів та забудовників (замовників), порядок роботи з реєстром щодо вчинення реєстраційних дій, порядок укладення договорів за новими правилами, форма цих договорів, тощо.
Навіть, довелось створити окремий розділ на сайті FIMA, присвячений цій темі.
Спільними зусиллями ми підготували та запропонували для використання Алгоритми дій забудовника та управителя при реєстрації спеціального майнового права в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Ми підготували і разом з представниками Мінвідновлення, Мінюсту та проекту TAPAS провели низьку консультаційних семінарів по питаннях щодо виконання вимог Закону України «Про гарантування речових прав на об’єкти нерухомого майна, які будуть споруджені в майбутньому» та Порядку поширення дії Закону на об’єкти будівництва, право на виконання будівельних робіт щодо яких набуто до набрання чинності Законом №2518.
Також, ми підготували та направили Листи до КМУ по питанням державної реєстрації та створення електронного кабінету для управителів ФФБ.
Привертали увагу чиновників до значної вартості реєстраційних дій (при реєстрації МОНів), які в подальшому відобразяться на квадратному метрі та на необхідності повернення забудовників до більшої активності у будівництві.
Не можна не відмітити, що саме управителі ФФБ спочатку виступили «пілотами» в процесі вчинення передбачених законом реєстраційних дій, а потім стали першими, хто разом зі своїми забудовниками зареєстрували майнові права на об’єкт і почали працювати за новими правилами.
В той же час, вважаємо, що окремі положення законодавства потребують перегляду і для нас вони знаходяться в переліку пріоритетних робочих питань.
Особлива увага у 2023 році була прикута до законопроєкту №5865 Про внесення змін до Закону України «Про державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків» та деяких інших законодавчих актів України щодо регулювання та нагляду на ринках капіталу та організованих товарних ринках, Асоціація активно працювала, намагаючись внести зміни до проекту, які були б вигіднішими управителям.
Також, протягом 2023 року FIMA активно співпрацювала з ПАТ «Українська фінансова житлова компанія» (УКРФІНЖИТЛО). Нагадаємо, що метою діяльності УКРФІНЖИТЛА є упровадження фінансово-кредитних механізмів забезпечення громадян житлом та їх реалізація.
Ми інформували управителів, що саме потрібно зробити для участі в програмі є-Оселя. Наразі, чимало членів Асоціації є учасниками програми є-Оселя, чому ми щиро радіємо.
Багато уваги у 2023 році FIMA приділила і іншим питанням, а саме:
XBRL. Початок подання фінансової звітності до Центру збору фінансової звітності.
Положення Постанови КМУ про встановлення мінімальної гарантійної частки будівництва. Позиції Міністерства юстиції щодо Державного реєстру речових прав.
Норми (вимоги до учасників ринку), які відтерміновано на період до 90 днів з дня завершення воєнного стану.
Пруденційні нормативи для управителів у військовий час.
Особливості розрахунку нормативу ліквідності активів. Подання звітних даних, в тому числі довідок про розрахунки нормативу ліквідності активів.
Випуск оновленої версії програми для формування файлів звітності для управителів ФФБ та ФОН.
Погодження істотної участі у профучаснику.
Зміни до Положення про провадження профдіяльності управителів ФФБ та ФОН у зв’язку з прийняттям ЗУ Про гарантування речових прав на об’єкти нерухомого майна.
Перехід права на земельну ділянку у разі набуття права власності, господарського відання, оперативного управління на об’єкт нерухомого майна (крім багатоквартирного будинку), об’єкт незавершеного будівництва, спеціального майнового права на об’єкт незавершеного будівництва, що розміщені на ній.
Вимоги Рішення НКЦПФР №347 (внесення змін до Рішення 1221 щодо пруденційних нормативів).
Вимоги Рішення НКЦПФР №348 (зміни до Рішення 314 про подання звітних даних та інших відомостей до НКЦПФР).
Проміжні результати тестування модуля в державній електронній системі у сфері будівництва (ЄДССБ).
Подача звітності та можливі порушення. Справи, порушенні НКЦПФР по відношенню до управителів ФФБ.
Надання інформації до НКЦПФР: строки подання та склад інформації. Відповідальність за неподання або несвоєчасне подання інформації.
Роз’яснення ДПС щодо оподаткування місцевими податками у зв’язку з прийняттям ВР Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» від 11.04.2023 № 3050.
Зміни до Рішення НКЦПФР №1056.
Рішення НКЦПФР №1339 «Про моніторинг відповідності осіб займаним посадам у професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків у період дії воєнного стану» з наступними змінами.
Законопроект № 8401 (про перевірки та ФОПів).
Нові вимоги до збереження документів та інформації.
Зміни до Положення про порядок видачі, призупинення та анулювання ліцензій.
Рішення НКЦПФР про затвердження Порядку щодо особливостей процесуальних дій щодо розгляду справ про порушення вимог законодавства в умовах воєнного стану.
Серед іншого, надавалась інформація щодо виконання вимог Стандартів корпоративного управління, приведення структури власності у відповідність до вимог законодавства, заміни управителя ФФБ, вимог до керівників, сертифікації фахівців. Влітку 2023 року для членів Асоціації було підготовлено та проведено декілька тренінгів під час яких вчилися готувати презентації, вчилися виступати, представляючи свої послуги, а також, вибудовувати взаємовідносини з чиновниками.
Таким чином, незважаючи на складні умови, статутні цілі Асоціації та заплановані напрямки діяльності у 2023 році ми виконали. Хоча, ми сподівалися на кращі результати і очікували, що своїми напрацюваннями, своєю роботою та тими зусиллям, які ми докладали, зможемо переконати і законодавців, і орган регулювання внести більше змін до чинних актів та проектів, які би допомогли «пом’якшити та спростили життя» управителям.
Як вже зазначалось, на сьогодні, попри війну, що триває, в управлінні членів FIMA знаходиться біля 280 фондів фінансування будівництва різних ступенів завершеності будівництва та є плани на створення нових фондів. Саме тому ми не маємо сумніву в нашій перемозі, відбудові країни та продовженні роботи управителів з фінансування будівництва житла!