14 лютого 2024 р. під час щотижневого інформаційно-консультаційного zoom, поздоровивши один одного з днем любові, співробітники та члени Асоціації обговорили наступні питання: 

– Як відбувається впровадження Закону Про гарантування речових прав (№2518).

Після набуття чинності Законом України «Про гарантування речових прав на об’єкти нерухомого майна, які будуть споруджені в майбутньому» (№2518) управителі ФФБ і забудовники, які з ними працюють та довірителі, які через ФФБ фінансують будівництво, опинилися в нерівних умовах по відношенню до інших інвесторів та інших механізмів залучення коштів у будівництво. 

Асоціація неодноразово звертала увагу на тому що вимоги до діяльності девелоперів суттєво відрізняються від вимог до управителів. Вимоги до девелоперів є м’якими та суттєво дешевшими, ніж до управителів, не зважаючи на те, що, на відміну від девелоперів, управителі ФФБ є ліцензованими та контрольованими компаніями, діяльність яких є прозорою і зрозумілою не тільки  інвесторам, а й державним органам. Сьогодні навіть забудовники не можуть зрозуміти чому такі суттєві відмінності у вимогах та контролі за механізмами фінансування і вважають вимоги до механізму ФФБ надмірними і необґрунтованими і такими, що пов’язані з великими витратами.  

Ми бачимо, що прозорий та зрозумілий і довірителям (інвесторам) і державі механізм залучення коштів у фінансування будівництва з впровадженням вимог Закону №2518 стає невигідними, а єдиним вигодоотримувачами за цими вимогами є нотаріуси. Це жодним чином не сприяє ні будівництву нового житла, ні  інвестуванню в будівництво, а головне – надає «зелене світло» девелоперам, діяльність яких, на відміну від управителів ФФБ, не є ліцензованою та контрольованою.  

Асоціація сподівається, що для розгляду та вирішення цих проблемних питань все ж таки буде утворено міжвідомчу робочу групу з розробки змін та доповнень до законодавства, яке регулює питання залучення коштів для фінансування житлового будівництва. 

Наступне питання, яке обговорювалося на zoom, це – використання коштів оперативного резерву.

На запитання членів Асоціації щодо використання коштів оперативного резерву, фахівці FIMA акцентували увагу на положеннях статті 17 Закону Про фінансово-кредитні механізми, якою наведено, що кошти оперативного резерву, сформованого управителем відповідно до встановлених обмежень за рахунок отриманих в управління коштів, управитель використовує для виконання таких операцій:

  • виплата довірителям коштів з ФФБ;
  • перерозподіл отриманих в управління коштів між об’єктами будівництва внаслідок здійснення довірителями операції зміни об’єкта інвестування.

Оперативний резерв, сформований управителем за конкретним об’єктом будівництва, на окремих рахунках ФФБ, є строковими коштами, які після введення цього об’єкта будівництва в експлуатацію управитель перераховує забудовнику у порядку, визначеному договором між управителем та забудовником. Для ФФБ виду А оперативний резерв перераховується забудовнику у повному обсязі.

Інших підстав використання коштів оперативного резерву Законом не передбачено.

Крім того, статтею 8 зазначеного Закону передбачено, що відповідно до Правил ФФБ управитель не може використовувати отримане в управління майно не за цільовим призначенням, визначеним у договорі управління майном.

Щодо вимог до внутрішнього аудиту та аудитора

(прикріплений файл)

Щодо Листа Комісії та сайтів компаній управителів. 

Також, учасникам zoom було доведено до відома Лист НКЦПФР, в якому Комісія, встановивши на сайтах управителів непоодинокі випадки відсутності інформації, передбаченої законодавством, наголошує на необхідності виконання   частини другої статті 7 Закону України «Про фінансові послуги та фінансові компанії»

(прикріплений Лист)

Дякуємо за участь і чекаємо наступного разу!

Поділитися: Поделиться в Facebook